نوشته شده توسط : سجاد

تنظیم کاربراتور و دلکو پیکان ۱۶۰۰- تعویض شمع و پلاتین پژو۴۰۵– -فیلر گیری و تعویض سوزن ژیگلور کاربراتور و تعویض لنگرها و فنرهای دلکو پیکان وانت.باز کردن گیر بکس پیکان و تعویض شافت و دنده زیر و واشرگیری . فیلر گیری موتور پژو ۴۰۵ – تعویض لنتهای پیکان و هوا گیری مدار ترمز

 بازو بسته کردن پمپ کلاچ و تنظیم لقی پدال کلاچ پیکان وانت . باز کردن موتور پیکان RD 1600. بستن موتور RD1600 – فیلر گیری و تعویض وایرها و چکش  برق پیکان تنظیم کاربراتور ولقی دهانه شمع وتعمیردلکو(تعویض فنر و صفحه نگهدارنده پلاتین ). هواگیری مدار ترمز پیکان – تعویض کار براتورشمع پیکان- تست اولیه پیکان توسط دستگاه کامپیوتری

فهرست مطالب

عنوان                                                            صفحه

کاربراتور پیکان ۱۶۰۰                                                      ۱

سیستم سوخت رسانی بنزینی                                               ۸

علائم سوختگی واشر سر سیلندر                                           ۹

علائم تاب برداشتن سر سیلندر                                             ۹

دلایل کمپرس در قسمتهای موتور                                         ۱۰

میل لنگ                                                                      ۱۱

قطعات میل سوپاپ                                                          ۱۲

نقطه تایمینگ                                                                 ۱۳

انواع سوپاپ                                                                 ۱۴

علت فیلر گیری سوپاپ ها                                                 ۱۶

موتور دیزل                                                                   ۱۷

دلایل دل زدن کلاچ                                                         ۲۲

صدای غیر عادی در گیربکس                                              ۲۳

قطعات اصلی گاردان                                                                ۲۴

سیستم جرقه و الکتریکی                                                    ۲۴

کویل                                                                          ۲۵

دلکو                                                                           ۲۶

استارت                                                                       ۲۹

دینام                                                                           ۲۹

آفتامات                                                                       ۳۰

سیستم سوخت رسانی بنزینی                                               ۳۱

علائم مخلوط شدن روغن و بنزین                                         ۳۲

کاربراتور                                                                     ۳۳

سیستم خنک کننده و خنک کاری                                         ۳۵

سیستم روغنکاری                                                           ۳۸

سیستم ترمز – فرمان و تعلیق                                               ۳۹

تاریخچه سیستم ترمز ABS                                                 ۴۱

سیستم ABS  چیست ؟                                                     ۴۳

اصول کارکرد ABS                                                          ۴۵

سنسورهای سرعت چرخ                                                   ۴۸

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: اتومکانیک اهواز , کارآموزی در اتومکانیک , کارآموزی مکانیک , گزارش کارآموزی ,
:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 خرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سجاد

فهرست مطالب

عنوان                                              صفحه

 

سیستم سوخت رسانی انژکتوری……………………………………………………………… ۱

فیلتر بنزین……………………………………………………………………………………………. ۷

موتور مرحله‌ای دور آرام…………………………………………………………………………. ۹

مکانیزم عملکرد موتور مرحله‌ای دور آرام…………………………………………………. ۹

سنسور فشار هوای منیفولد (MAP SENSOR)………………………………………. 9

سنسور دمای هوای ورودی……………………………………………………………………… ۱۱

رله دوبل……………………………………………………………………………………………….. ۱۲

سنسور ضربه…………………………………………………………………………………………. ۱۴

نحوه آزمایش تاک سنسور یا سنسور ضربه………………………………………………… ۱۵

اکسیژن سنسور……………………………………………………………………………………… ۱۵

سنسور سرعت خودرو……………………………………………………………………………. ۱۶

سنسور موقعیت دریچه گاز……………………………………………………………………… ۱۷

پتانسیومتر تنظیم CO…………………………………………………………………………….. 20

انژکتورها (INGECTORS)………………………………………………………………….. 21

سوئل پات (کاسه بنزین)…………………………………………………………………………. ۲۲

ریل سوخت………………………………………………………………………………………….. ۲۲

دریچه گاز…………………………………………………………………………………………….. ۲۲

مخزن کنیستر………………………………………………………………………………………… ۲۲

شیر برقی کنیستر…………………………………………………………………………………… ۲۳

سوییچ فشار فرمان هیدرولیکی………………………………………………………………… ۲۳

واحد کنترل کننده مرکزی (E.C.U)………………………………………………………… 23

حافظه E.C.U………………………………………………………………………………………. 25

روش تجدید حافظه……………………………………………………………………………….. ۲۷

کنترل یونیت موتور (ECU)سیستم سوخت رسانی و جرقه…………………………. ۳۰

عملکرد کنترل کنندههای کمکی……………………………………………………………….. ۳۱

پتانسیومتر وضعیت دریچه گاز…………………………………………………………………. ۳۴

سنسور دمای هوای ورودی……………………………………………………………………… ۳۵

سنسور سرعت خودرو……………………………………………………………………………. ۳۶

استپ موتور (موتور مرحله‌ای)…………………………………………………………………. ۴۰

انژکتورها………………………………………………………………………………………………. ۴۱

پمپ بنزین برقی……………………………………………………………………………………. ۴۲

پیش گرمکن دریچه گاز………………………………………………………………………….. ۴۳

رله قطع کن کمپرسور کولر……………………………………………………………………… ۴۴

لامپ عیب یاب سیستم سوخت رسانی و جرقه………………………………………….. ۴۶

کانکتور اتصال به دستگاه عیب‌یاب……………………………………………………………. ۴۶

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: کارآموزی در تعمیرگاه , کارآموزی در تعمیرگاه مجاز , تعمیرگاه مجاز خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 خرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سجاد

نصب و تنظیم میل بادامک جدید

این دستورات یک راهنمایی اساسی برای نصب میل بادامک را برای شما مهیا می سازد و باید توسط یک تست دقیق کامل شود . اغلب   خرابی های میل بادامک نو بیشتر به نصب نادرست مربوط می شود تا به نقایص موجود در میل بادامک یا لیفترها :

قبل از شروع کردن :

به راهنمای دستی تعمیر موتور جهت آگاهی بیشتر از ویژگی ها و جزئیات موتور خودتان مراجعه کنید سوراخهای لیفتر را برای دندة   تخم مرغی شکل زیادی چک کنید . اگر سوراخها پوسیده شده اند قالب نیاز به تعمیر یا تعویض خواهد داشت.

پوش رودهای خود را از نظر پوسیدگی و راستی چک کنید.

بازوهای روکر را از نظر ترک خوردگی یا پوسیدگی چک کنید اگر شما می خواهید یک میل بادمک که دارای درجة بلندی بیشتری نسبت به قبلی است را نصب کنید ، نوکهای بازوهای روکر را با دقت بیشتری از نظر پوسیدگی چک کنید . پوسیدگی نامنظم روکر موجب سرعت در پوسیدگی می شود و به سوپاپ اجازة عملکرد مناسب را نمی دهد.

فنرهای سوپاپ ار از نظر فشار صحیح چک کنید . اگر فنر سوپاپ زیر فشارseat #75 باشد بیشتر از ۱۰% زیر میانگین باشد تمام دستگاه را تعویض کنید در اینجا یک راهنما جهت فشارهای فنری مناسب برای عمکرد جادهای میل بادمک موجود می باشد.

                        فهرست مطالب

عنوان                                             صفحه

 

نصب و تنظیم میل بادامک جدید……………………………………………………………… ۲

نصب میل بادامک…………………………………………………………………………. ۴

تنظیم کردن میل بادامک……………………………………………………………………… ۶

لیفترهای هیدرولیک………………………………………………………………………. ۱۱

لیفترهای سفت :…………………………………………………………………………. ۱۱

تعویض کردن کلاج ماشین……………………………………………………………………… ۱۳

سیستم سوخت رسانی………………………………………………………………………. ۲۱

سیستم خنک کاری پیکان……………………………………………………………………. ۲۴

شرح مدار خنک کاری……………………………………………………………………. ۲۵

سیستم خنک کننده در پژو ۴۰۵……………………………………………………………….. ۲۶

ترموستات……………………………………………………………………………….. ۲۹

واترپمپ……………………………………………………………………………………. ۲۹

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: کارآموزی در تعمیرگاه , کارآموزی تعمیرگاه , گزارش کارآموزی تعمیرگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 خرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سجاد

مختصری بر کارهای انجام شده در دوران کارآموزی

۱)     فیلرگیری اتومبیلهای پیکان و پژو RD (هر دو یک موتور دارند) که به شرح زیر می باشد :

ابتدا درب سوپاپ را باز کنیم و بعد با چرخاندن میل لنگ (بوسیلة چرخاندن پروانه) سیلندر (۱) را در حالت قیچی قرار داده و سیلندر (۴) را فیلرگیری می کنیم . (فیلر ۳۰ برای سوپاپ دود و فیلر ۲۵ برای سوپاپ هوا) بعد سیلندر ۳ را قیچی کرده سیلندر ۲ را فیلرگیری می کنیم . سپس سیلندر ۴ را قیچی کرده ۱ را فیلرگیری می کنیم و در انتها سیلندر ۲ را قیچی کرده و ۳ را فیلرگیری می کنیم .

۲) میزان فرمان  اتومبیل پیکان و پژو RD

ابتدا ماشین را روی چاله سرویس می آوریم بعد با میلة مخصوص فاصلة جلوی دو چرخ جلو را اندازه می گیریم سپس فاصلة عقب دو چرخ جلو را اندازه می گیریم که باید ۴ تا ۶ میلیمتر بیشتر باشد که در غیر این صورت اگر فاصله کمتر بود با بلندتر کردن میلة اتصال (بوسیلة شل کردن پیچ آن) و اگر فاصله بیشتر بود با کوتاه تر کردن میلة اتصال (بوسیله سفت کردن پیچ آن) این کار را انجام می دهیم و در پایان برای اطمینان این کار را دوباره انجام می دهیم .

فهرست مطالب

عنوان                                        صفحه

مختصری بر فعالیتهای انجام شده در دوره کارآموزی………………………………………… ۱

بازکردن گیربکس وبستن آن……………………………………………………………………….. ۲

تعویض واشر سر سیلندر اتومبیل پیکان پژو RD……………………………………………….. 4

تعمیر دیفرانسیل………………………………………………………………………………………. ۷

نصب و تنظیم میل بادامک………………………………………………………………………….. ۹

تنظیم کردن میل بادامک        ۱۳

لیفتر های هیدرولیک ۱۷

لیفتر های سفت       ۱۸

تعویض کردن کلاج ماشین    ۲۰

سر و صدای کلاچ    ۲۷

ضربانهای پدال کلاچ………………………………………………………………………………… ۲۹

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: کارآموزی در تعمیرگاه , کارآموزی تعمیرگاه , گزارش کارآموزی تعمیرگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 خرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سجاد

فهرست مطالب

عنوان                                         صفحه

 

مقدمه…………………………………………………………………………………………………… ۱

موتورهای دوزمانه بنزینی………………………………………………………………………… ۴

موتورهای دوزمانه گازئیلی……………………………………………………………………… ۵

دستور احتراق……………………………………………………………………………………….. ۷

انواع موتورها………………………………………………………………………………………… ۸

باز کردن سرسیلندر و متعلقات جلوی موتور……………………………………………… ۹

تابگیری سر سیلندر پراید و پیکان…………………………………………………………….. ۱۱

تایم موتور پاساد…………………………………………………………………………………….. ۱۳

پولکهای روی پوسته………………………………………………………………………………. ۱۳

ترتیب فیلرگیری سوپاپها…………………………………………………………………………. ۲۲

آب بندی پیستون روی میل لنگ………………………………………………………………. ۲۶

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: کارآموزی فنی حرفه ای , کارآموزی در فنی حرفه ای ,
:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 خرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سجاد

مقدمه:

شرکت بازرگانی سایپا یدک به عنوان بازوی خدمات بعد از فروش محصولات سایپا در سال ۱۳۷۰ تاسیس گردید و فعالیت خود را از ابتدای سال ۱۳۷۱ آغاز نمود ماموریت اصلی این شرکت ایجاد بستری تجاری – فنی است تا از رهگذر آن خریداران محصولات سایپا بتوانند بهترین خدمات مورد لزوم را در شرایط و هر مکانی استفاده نمایند و از انتخاب خود همیشه راضی باشند .

اصل مشتری مداری شعاری است که بر پایه آن کلیه روابط و تشکیلات این شرکت بنا شده است . مرکز نظر سنجی شرکت سایپا یدک که اولین مرکز نظر سنجی در صنعت خودرو ایران می باشد در سال ۱۳۷۵ تاسیس شد و در جهت ارتباط مستقیم با دارندگان خودروهای سایپا و دریافت پیشنهادات و انتقادات آنها و سنجش رضایت مشتریان پایه گذاری گردیده است .

سیستم گردش اطلاعات این شرکت کاملاً مکانیزه می باشد به طوری که با پذیرش خودرو در عوامل مجاز در اقصی نقاط کشور اطلاعات مربوط به نقایص خودرو و نیز قطعات یدکی به واحد گارانتی شرکت منعکس می گردد و در این مرحله سیستم بازرگانی اقدام به صدور فاکتور و قبض حواله انبار جهت ارسال قطعات به عوامل مجاز می کند وجود چنین سیکل مکانیزه و شبکه رایانه ای بین شرکت سایپا یدک و عوامل مجاز باعث تسریع در امر خدمات رسانی و به دنبال آن رضایت مندی مشتریان شده است شرکت سایپا یدک برای رفاه مشتریان با فراهم نمودن قطعات استاندارد مورد تائید شرکت سایپا اقدام به ارائه قطعات یدکی از طریق نمایندگی های فروش قطعات کرده است که عرضه قطعات در خارج از نمایندگی های مجاز را به عهده دارند .

در راستای تامین خدمات محصولات صادراتی شرکت سایپا با تاسیس نمایندگی های خارج از کشور (به شرح ارائه شده در بخش نمایندگی ها ) و ارسال قطعات به آنها پیشرفت مهمی در ارائه خدمات بعد از فروش مطلوب در خارج از کشور حاصل شده است در داخل کشور با توجه به ارائه مدل های جدیدی از تولیدات سایپا از جمله خودروی زانتیا در سال جدید شرکت سایپا یدک پیش بینی های لازم برای ارائه خدمات پس از فروش مطلوب را نموده است در جهت توسعه ارائه خدمات در سطح کشور تعداد عوامل مجاز این کشور در ابتدای سال ۱۳۸۰ به بیش از ۲۰۰ مورد نمایندگی مجاز و ۴۵ مورد عامل تعمیراتی رسید . این عوامل جهت سرویس دهی به خوردوهای پرایدء وانت نیسان و رنو ۲۱ در حال حاضر و برای خودرو زانتیا در سال جدید آماده شده اند به موازات توسعه عوامل مجاز در شهرها این شرکت اقدام به ایجاد سرویس های امداد سیار نموده که با استفاده از گروههای تععمیرات سیار در جاده های مهم کشور جهت آسایش مشتریان محترم مورد استفاده واقع می شود .

فهرست مطالب

عنوان                                                                         صفحه

مقدمه ۱

سیستم سوخت رسانی                                                                    ۵

علت فیلر گیری سوپاپ ها                                                               ۱۱

تعمیر سوپاپ و سر سیلندر موتور                                                      ۱۳

چرخ دنده های جلو موتور و طرز تنظیم آنها                                         ۱۸

تعمیر شاتون، میل لنگ و یاتاقانها                                                       ۲۶

تراش ثابت ها                                                                               ۵۰

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: نمایندگی سایپا , نمایندگی سایپا یدک بروجن , کارآموزی در سایپا , کارآموزی در نمایندگی سایپا ,
:: بازدید از این مطلب : 340
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 خرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سجاد

مقدمه:

الف : آشنایی کلی با مکان کارآموزی

۱- تاریخچه سازمان :

تکنولوژی در جهان امروز از ویژگی خاصی بر خوردار است و اگر به بخت واقبال معتقد باشیم می توانیم بگوییم تکنولوژی از واژه هائیست که با اقبال خوبی مواجه است .

چرا که دارندگان آن به آسانی میتوانند بر طالبین آن حکومت کنند . امروز نه تنها احتیاج به اقدامی جدی برای استثمار ندارند بلکه کشورهای جهان سوم خود به استقبال استثمار میروند . چون درخواست تکنولوژی بدون توجه به مسائل دانش فنی آن چیزی جزئ اسارت و استثمار نخواهد بود . متاسفانه کشور ما این اسارت را تجزیه کرده است چرا که پیش از دویس میلیارد در سی سال گذشته برای صنعت سرمایه گذاری کرده اما تقریباً از صنعت چیز قابل توجهی نداریم در حالیکه کشورهای دیگر با سرمایه گذاری خیلی کمتراز این به صورت یک کشورصنعتی درآمده اند.

در میان صناع مختلف صنعت خودرو دارای اهمیت بیشتری است زیرا ان را معمولاً مادر صنایع دیگر می نامند. دلیل عمده اهمیت این صنعت عبارتند از : کاربرد وسیع ، پچیدگی ، گستردگی قطعات مورد نیاز و در نتیجه وسیع بودن کارخانجات مرتبط با این صنعت ، ارزش افزوده در صنعت خودرو است .نگاهی گذرا به وضعیت این صنعت در کشورهای پیشرفته صنعتی ما را با اهمیت این صنعت بیشترآشنا می سازد . از کلیهاتومبیلهای تولید شده در جهان در سال ۲۰۰۰ میلادی ۸۵ % آن در سه بخش همده صنعتی جهان تولید شده است . از این رقم حدود ۲۸% مربوط به کشورهای اروپایی ، ۲۹ % مربوط به آمریکا و ۲۸ % مربوط به ژاپن است . ژاپن در فاصله سالهای ۷۶ تا ۸۵ میلادی ۵۲% و از سال ۸۵ تا ۲۰۰۰ حدود ۲۰۰% رشد در تولید داشته است و این رقم افزایش برای تولید آن هم در حد تولیدات ژاپن بسیارزیاد است . در نتیجه تعیین سیاست در مورد این صنعت از تصمیم گیری های مهمی است که مسئولان نظام باید بدان به صورت عمیق توجه کنند چرا که مسئولان نظام باید بدان به صورت عمیق توجه کنند چرا که این موضوع نقش مهمی در استقلال یا به عکس وابستگی دارد . میان خودروها نیز خودروی سواری به علت مصرف فوق العاده آن نسبت به خودروهای دیگر نقش مهمتری را ایفا           می کند در این جا تاریخچه خودروی سبک در ایران را  بررسی  و هم چنین تاریخچه کارخانه ایران خودرو.

 
دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو , کارآموزی در نمایندگی , نمایندگی ایران خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 خرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سجاد

مقدمه

امروزه موتورهای خودروها و سیستمهای جانبی آن به صورت یک قوای محرکه پیچیده دائماً در حال تغییر،تحول و بهینه شدن می باشد . در این راستای این تغییرات روشهای تست و عیب یابی موتور خودروها در حال تغییر و تحول می باشد و همین امر باعث بوجود ابزارهای جدیدی برای عیب یابی دقیق و متناسب با تکنولوژی روز موتورهای احتراقی داخلی می باشد . یکی از مهمترین این ابزارها دستگاه اسیلوسکوپ مخصوص خودرو (Automotive Lab Scope) می باشد .

اسکوپ تعمیرگاهی که عموماُ ((اسکوپ )) نامیده می شود در واقع یک ولتمتر عینی (Visual Voltmeter) می باشد ولی برخلاف ولتمترها که عقربه آنها به کندی حرکت می کند و مقدار ولتاژ را نشان می دهد اسکوپ مقادیر لحظه ای ولتاژ را روی لامپ تصویر به صورت منحنی گرافیکی نشان می دهد که به این منحنی الگو می گویند .

به عبارت دیگر اسکوپ وسیله ای است که تغییرات ولتاژ را بر حسب زمان نشان          می دهد که محور افقی X آن جهت نمایش حرکت شفت دلکو بر حسب درجه یا درصد و یا نمایش زمان واقعی که بر حسب میلی ثانیه است ، می باشد .

فهرست مطالب

عنوان                                                                       صفحه

۲
سیستم جرقه پلاتینی                                                                      ۳

اتصالات مهم دستگاه اسکوپ                                                            ۶

کلیدهای کنترلی دستگاه اسکوپ                                                        ۷
تشریح الگوی ثانویه در سیستم جرقه پلاتینی                                        ۸

ناحیه آتش ثانویه                                                                           ۹

ناحیه میانی ثانویه                                                                          ۱۰

ناحیه دوال  Dwellثانویه                                                                 ۱۱

ناحیه احتراق اولیه                                                                         ۱۲

ناحیه میانی اولیه                                                                           ۱۳

ناحیه دوال اولیه                                                                            ۱۳

کلیدهای عملیاتی و انتخاب حالت موج                                               ۱۴

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: کارآموزی در نمایندگی , کارآموزی در نمایندگی سایپا ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 خرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سجاد

فلسفه حفاظت در برابر اشعه

 حفاظت انسان و محیط زیست در برابر اثرات زیانبار مواد و دستگاههای پرتوزا از طریق وضع قوانین و مقررات مربوطه و همچنین کنترل و نظارت بر رعایت آنها، علم فیزیک بهداشت نامیده می‎شود و حفاظت در برابر اشعه در واقع حرفه ای است که حفاظت انسان، محیط زیست و نسلهای آینده را در برابر اثرات بیولوژیکی پرتوها بر اساس اصول علمی تدوین شده در دانش فیزیک بهداشت بر عهده دارد.

با وجود اینکه کاربرد پرتوهای یونساز در امور مختلف بسیار مفید و بعضاً منحصر به فرد می‎باشد لیکن عدم رعایت نکات ایمنی می‎تواند خطرات جدی برای کارکنان، مردم، محیط زیست و حتی نسلهای آینده به همراه داشته باشد. خطرات بالقوه اینگونه پرتوها به فوریت و پس از شناخت مواد پرتوزا در بیش از یکصد سال پیش کشف گردیده است. با پیشرفت در زمینه شناسایی خطرات و توانایی در اندازه گیری پرتوهای یونساز، رهنمودهای مربوطه در خصوص اقدامات حفاظتی رو به گسترش و توسعه نهاد. به طور کلی هدف حفاظت در برابر اشعه، استفاده از مزایای کاربرد پرتوها در زمینه های گوناگون و کاهش هرچه بیشتر خطرات ناشی از اثرات آن توسط کارکنان، مردم، محیط زیست و نسلهای آینده می‎باشد.

فهرست مطالب

صفحه
مقدمه……………………………………………………………………………………………………… ۱
فصل اول: فلسفه حفاظت در برابر اشعه

اثرات پرتوهای یونساز……………………………………………………………………………… ۴

اثرات قطعی……………………………………………………………………………………………… ۵

اثرات احتمالی………………………………………………………………………………………….. ۵

اصل ALARA………………………………………………………………………………………….

اثرات بیولوژیک پرتوها……………………………………………………………………………… ۶

عبور پرتوها از میان بافت بدن انسان…………………………………………………………. ۷
فصل دوم: منشأ پرتوهای یونساز

انرژی تابشی…………………………………………………………………………………………… ۱۱
فصل سوم: پرتوزایی

انواع واپاشی……………………………………………………………………………………………. ۱۵

واپاشی آلفا……………………………………………………………………………………………… ۱۵

واپاشی …………………………………………………………………………………………….. ۱۵

واپاشی …………………………………………………………………………………………….. ۱۵

پرتوهای گاما…………………………………………………………………………………………… ۱۶

گسیل ذرة آلفا………………………………………………………………………………………….. ۱۶

گسیل بتا…………………………………………………………………………………………………. ۱۷

تولید نوترون…………………………………………………………………………………………… ۱۷
فصل چهارم: دز سنجی تابش

دز جذب شده…………………………………………………………………………………………… ۲۰
فصل پنجم: توصیه هایی در مورد انتخاب مواد برای حفاظ

مواد مورد استفاده در حفاظ سازی…………………………………………………………… ۲۴

ماده حفاظ………………………………………………………………………………………………. ۲۶

حفاظ………………………………………………………………………………………………………. ۲۷

فصل ششم: حفاظت در برابر تابش خارجی (اصول پایه)

فنون حفاظت در برابر تابش خارجی…………………………………………………………… ۲۹

زمان………………………………………………………………………………………………………. ۳۰

فاصله…………………………………………………………………………………………………….. ۳۰
فصل هفتم: حفاظ گذاری

۱)     حفاظ گذاری در برابر پرتوهای گاما…………………………………………………….. ۳۴

روشهای محاسبه ضخامت موانع اولیه……………………………………………………….. ۳۹

روش استفاده از HVL………………………………………………………………………………

روش استفاده از منحنیهای آماده……………………………………………………………….. ۴۳

تعیین ضخامت موانع حفاظتی در دستگاههای استفاده کننده از مواد رادیواکتیو. ۴۷

۲)     حفاظ گذاری در برابر پرتوهای X………………………………………………………… 53

حفاظ گذاری مولدهای پزشکی…………………………………………………………………… ۵۳

حفاظ گذاری مولدهای غیرپزشکی……………………………………………………………… ۵۴

حفاظ گذاری ساختمانی…………………………………………………………………………….. ۵۴

فاکتور بار کار دستگاه……………………………………………………………………………… ۵۷

فاکتور اشغال T………………………………………………………………………………………..

فاکتور استفاده U……………………………………………………………………………………..

تعیین ضخامت حفاظ در برابر پرتوهای اولیه………………………………………………. ۵۹

رابطة هم ارزی سرب و بتون……………………………………………………………………. ۶۰

طراحی حفاظ فرعی………………………………………………………………………………….. ۶۳

الف- محاسبه حفاظ پرتوهای پراکنده…………………………………………………………. ۶۶

ب- محاسبه حفاظ پرتوهای نشتی……………………………………………………………… ۶۶

ب-۱- لامپهای پرتو X تشخیصی……………………………………………………………….. ۶۷

ب-۲- لامپهای پرتو X درمانی…………………………………………………………………… ۶۸

۳)     حفاظ ذرات بتا……………………………………………………………………………………. ۶۹

برد ذرات بتا……………………………………………………………………………………………. ۷۰

ماده حفاظ ذرات بتا………………………………………………………………………………….. ۷۱

ضخامت حفاظ ذرات بتا……………………………………………………………………………. ۷۲

حفاظ اشعه قرمزی…………………………………………………………………………………… ۷۳

۴)     حفاظ ذرات آلفا………………………………………………………………………………….. ۷۴

ویژگیهای ذره آلفا و برخورد آن با ماده…………………………………………………….. ۷۴

رابطة برد- انرژی……………………………………………………………………………………. ۷۵

۵)     حفاظ گذاری در برابر پرتوهای نوترون………………………………………………… ۷۷

برخورد نوترونها با ماده…………………………………………………………………………… ۷۷

محاسبة حفاظ پرتوهای نوترون…………………………………………………………………. ۷۸

برخورد نوترونها با ماده حفاظ………………………………………………………………….. ۷۹

محاسبة ضخامت حفاظ…………………………………………………………………………….. ۸۲

حفاظ در برابر تابش داخلی……………………………………………………………………….. ۸۶

خطر تابش داخلی……………………………………………………………………………………… ۸۶

اصل کنترل……………………………………………………………………………………………… ۸۷

منابع………………………………………………………………………………………………………. ۸۹

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: مواد رادیواکتیو , ایجاد حفاظ , حفاظ در برابر رادیواکتیو , رادیواکتیو ,
:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 خرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سجاد

چکیده:

در این پایان نامه، ساختارهای مختلف لیزر نیمه هادی و خروجی آنها مورد بررسی قرار گرفته است و عوامل موثر بر این خروجی ها همچون جریان آستانه و تلفات اپتیکی بیان شده است. در نهایت با استفاده از طیف های دیود لیزری طول کاواک لیزر محاسبه شده است.

ساختار دیود لیزری از ۵ لایه رونشستی توسط دستگاه LPE تهیه شده است که ضخامت لایة میانی یا لایة فعال برابر ۰۵/۰ میکرون می باشد. چگالی ناخالصی توسط دستگاه SIMS مورد بررسی قرار گرفته است که نشان می دهد چگالی ناخالصی در عرض لایه رونشستی کاملاً یکنواخت است و ضخامت لایه ها از ۸ میکرون تا ۰۵/۰ میکرون به وسیله دستگاه AFM اندازه گیری شده است. شدت جریان آستانه در حدود A/cm2 70 برای تراشه ای به طول و عرض ۲۰۰*۳۰۰ میکرون محاسبه شده است. مدهای ظاهر شده در شدت جریان بالاتر از آستانه، Ith ، کاملاً مشهود است که نشان می دهد دیود ساخته شده پرتو لیزری از خود تابش می کند. در نهایت با استفاده از رابطه  طول کاواک برای طیف‌های به دست آمده محاسبه شده که مقدار ۲۰۶ میکرون به دست آمده است که با مقدار تجربی ۶% خطا وجود دارد.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                صفحه

چکیده

فصل اول

مقدمه ای بر لیزر (مبانی لیزر)

مقدمه………………………………………………………………………………………………………. ۲

هدف……………………………………………………………………………………………………….. ۳

شباهت و تفوت لیزر نیمه هادی با سایر لیزرها…………………………………………………… ۴

۱-۱- خواص بار یکه لیزر…………………………………………………………………………….. ۵

۱-۲- انواع لیزر………………………………………………………………………………………….. ۷

۱-۳- وارونی انبوهی ………………………………………………………………………………….. ۹

۱-۳-۱- برهمکنش امواج الکترومغناطیسی با اتم…………………………………………………. ۱۲

۱-۳-۲- فرایندهای تاثیرگذار بر غلظت اتمها در حالت های مختلف……………………….. ۱۳

۱-۳-۳- بررسی احتمال گذارها و معادلات تعادلی……………………………………………… ۱۴

۱-۴- پهن شدگی طیفی و انواع آن…………………………………………………………………. ۱۵

۱-۵- انواع کاواک نوری (فیدبک)…………………………………………………………………… ۱۹

۱-۶- برهم نهی امواج الکترومغناطیسی…………………………………………………………….. ۲۲

۱-۶-۱- فاکتور کیفیت برای ابزارهای نوری Q …………………………………………………… 24

1-6-2- انواع تشدیدگرهای نوری و کاربرد آن………………………………………………….. ۲۵

 فصل دوم

لیزر نیمه هادی و انواع ساختار آن

۲-۱- مواد نیمه هادی…………………………………………………………………………………… ۲۷

۲-۲- بازده گسیل خودبخودی……………………………………………………………………….. ۳۰

۲-۳- انواع بازترکیب…………………………………………………………………………………… ۳۱

۲-۴- گاف انرژی و انواع آن…………………………………………………………………………. ۳۳

۲-۵- وارونی انبوهی و روش پمپاژ در لیزر نیمه هادی………………………………………… ۳۵

۲-۶- اتصال p- n اولین تحقق لیزر نیمه هادی …………………………………………………… ۳۷

۲-۷- انواع ساختارها…………………………………………………………………………………… ۳۹

۲-۷-۱- روشهای گسیل نور در لیزر نیمه هادی………………………………………………….. ۴۰

۲-۷-۲- لیزر با ساختار تخت………………………………………………………………………… ۴۰

۲-۷-۳- مشکلات لیزر پیوندی همجنس…………………………………………………………… ۴۱

۲-۷-۴- لیزرهای پیوندی غیرهمجنس……………………………………………………………… ۴۲

۲-۷-۵- رابطه جریان و خروجی در لیزر تخت………………………………………………….. ۴۳

۲-۸- ساختار DFB……………………………………………………………………………………….

2-8-1- طیف خروجی از لیزر DFB…………………………………………………………………

2-9- تاثیرات دما به طیف گسیلی ساختارها………………………………………………………. ۴۶

۲-۱۰- مختصری راجع به بحث نوری……………………………………………………………… ۴۸

۲-۱۱- لیزرهای نیمه هادی و دیودهای نور گسیل……………………………………………….. ۵۱

۲-۱۲- جریان آستانه – خروجی…………………………………………………………………….. ۵۵

۲-۱۳- روشهای بهبود و افزایش بازده کوانتومی داخلی………………………………………… ۵۷

۲-۱۴- لزوم اتصالات اهمی………………………………………………………………………….. ۵۸

فصل سوم

طیف خروجی لیزر نیمه هادی و عوامل مؤثر بر آن

۳-۱- تغییرات چگالی جریان آستانه و فشار هیدروستاتیکی ………………………………….. ۶۱

۳-۲- واگرایی پرتو خروجی…………………………………………………………………………. ۶۲

۳-۳- خروجی ساختارها………………………………………………………………………………. ۶۳

۳-۴- محاسبه پهنای طیف در لیزرهای نیمه هادی در ساختارهای مختلف…………………. ۶۵

۳-۵- انواع پهنای طیف………………………………………………………………………………… ۶۹

۳-۶- کوک پذیری لیزر نیمه هادی………………………………………………………………….. ۷۳

۳-۷- روابط و معادلات مهم در تولید و بازترکیب حاملها…………………………………….. ۷۵

۳-۸- بهره در حالت پایا و جریان آستانه………………………………………………………….. ۷۹

۳-۹- اهمیت کاواک لیزر………………………………………………………………………………. ۸۴

۳-۱۰- مدهای تولید شده در داخل کاواک………………………………………………………… ۸۹

۳-۱۱- تفاوت اساسی مدهای طولی و عرضی……………………………………………………. ۹۲

 فصل چهارم

بررسی و تحلیل طیف های خروجی (کارهای تجربی)

پیشنهادات و نتایج

۴-۱- انواع اتصال دیود و طیف خروجی………………………………………………………….. ۹۷

۴-۲- تحلیل مشخصه های لیزر نیمه هادی………………………………………………………… ۹۸

۱-    مشخصه ولتاژ- جریان (V- I)……………………………………………………………………..

2-    مشخصه جریان- مقاومت دینامیکی   ………………………………………….. ۱۰۱

۳-    مشخصه جریان- توان (P- I)………………………………………………………………………

4-    مشخصه جریان- راندمان کوانتومی دیفرانسیلی ………………………….. ۱۰۳

۵-    مشخصه توان طول موج …………………………………………………………….. ۱۰۳

نمودارهای تجربی…………………………………………………………………………… ۱۰۴

۴-۳- نتایج……………………………………………………………………………………………….. ۱۱۲

پیشنهادات………………………………………………………………………………………………… ۱۱۵

منابع فارسی………………………………………………………………………………………………. ۱۱۶

منابع لاتین………………………………………………………………………………………………… ۱۱۷

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: طیف خروجی , کاواک در لیزر نیمه هادی ,
:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 خرداد 1393 | نظرات ()