بررسی عوامل تهاجم فرهنگی از نظر دانشجویان دختر دانشگاه‌های پیام نور و آزاد واحد سبزوار
نوشته شده توسط : سجاد

اهداف تحقیق :

۱-هدف عمده تحقیق : برخی از عوامل گرایش جوانان مخصوصاً قشر دانشجویان دانشگاه های پیام نور و آزاد سبزوار به فرهنگ غرب در سال تحصیلی ۸۵-۸۴

۲-اهداف جزئی (ویژه) : الف : بررسی نحوه عملکرد شیوه‌های تربیتی والدین و گرایش جوانان به فرهنگ غرب . ب : میزان و نوع تبلیغات رسانه‌های گروهی در جامعه ایران ج : دادن آزادی یا محدودیت بیش از اندازه در بروز این گرایش .

سوالهای تحقیق :

۱-آیا بین آگاهی جوانان از اهداف فرهنگ و مظاهر غرب و گرایش به غرب رابطه وجود دارد ؟

۲-آیا بین نقش خانواده در فرهنگ‌دهی به جوانان در برابر فرهنگ منفی غرب و عمل خود والدین به این موضوع رابطه وجود دارد ؟

۳-آیا ایجاد برنامه‌هایی در زمینه فرهنگ غرب و ارائه نکات مثبت و منفی این فرهنگ ، در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟

۴-آیا آزادی بی‌حد و حصر یا محدودیت بیش از اندازه در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟

۵-آیا غنی بودن فرهنگ بومی و آگاهی از فرهنگ جهانی مانعی برای گرایش به فرهنگ غرب می‌شود ؟

۶-آیا شرایط اقتصادی و اجتماعی مرفه خانوادگی ، در بروز گرایش به فرهنگ غرب موثر است ؟

روش تحقیق :

با توجه به موضوع تحقیق ، روش به کار رفته از طریق آمار توصیفی انجام گرفته است بصورت روش توصیفی از نوع علی پس از رویداد .

جامعه ، نمونه ، شیوه نمونه‌گیری :

جامعه مورد نظر دانشجویان دانشگاه پیام نور سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۲۰۰۰ نفر است که نمونه انتخاب شده ۵۰ نفر می‌باشد و جامعة دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۶۰۰۰ نفر است که از این تعداد ، ۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ، نمونه‌ها انتخاب شده‌اند .

ابزار اندازه‌گیری :

ابزار جمع‌آوری اطلاعات ، پرسشنامه می‌باشد .

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :

در تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ، از آمار توصیفی استفاده شده است .

به این صورت که بعد از استخراج اطلاعات از پرسشنامه ، جدول توزیع فراوانی ،

درصد فراوانی برای هر گزینه و سپس نمرة‌ کل محاسبه شده است .

فهرست مطالب

چکیده ………………………………………………………………………………………………….. الف

 

فصل اول : طرح تحقیق

مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۲

بیان مساله ……………………………………………………………………………………………. ۴

اهمیت واهداف تحقیق …………………………………………………………………………….. ۶

هدف عمده تحقیق ………………………………………………………………………………….. ۷

اهداف ویژه ………………………………………………………………………………………….. ۷

سوالهای تحقیق …………………………………………………………………………………….. ۷

تعاریف مفاهیم و اصطلاحات بصورت عملیاتی …………………………………………. ۸

تجزیه و تحلیل داده‌ها ……………………………………………………………………………. ۱۱

 

فصل دوم : تاریخچه و پیشینه تحقیق

مفهوم و ویژگیهای فرهنگ ……………………………………………………………………… ۲۱

تفاوت‌های فرهنگی ………………………………………………………………………………… ۲۲

طبقه بندی فرهنگ ………………………………………………………………………………….. ۲۳

عوامل مقاوم در برابر تغییر…………………………………………………………………….. ۲۶

پاره فرهنگ ………………………………………………………………………………………….. ۲۷

انتقال و اشاعه فرهنگی ………………………………………………………………………….. ۲۸

جهانی شدن و فرهنگ ……………………………………………………………………………. ۲۹

بحث واردات …………………………………………………………………………………………. ۳۲

تکنولوژی و استحاله فرهنگی ………………………………………………………………….. ۳۳

فرهنگ بومی و سنتی و چگونگی حفظ آن در برابر پدیده جهانی شدن …………. ۳۵

دیرینه تمدن شرقی…………………………………………………………………………………. ۳۷

تفاوت مقابله فرهنگی با تبادل فرهنگی ……………………………………………………… ۳۹

پیشینه تحقیق (تحقیقات انجام شده)…………………………………………………………… ۴۰

 

فصل سوم : روش تحقیق

مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۴۴

روش تحقیق (جامعه و نمونه)………………………………………………………………….. ۴۴

روشها و ابزار جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………… ۴۶

روش تجزیه و تحلیل داد‌ه‌ها …………………………………………………………………… ۴۷

 

فصل چهارم : یافته‌های پژوهش ، تجزیه و تحلیل داده‌ها

یافته‌های پژوهش ………………………………………………………………………………….. ۷۲-۴۹

 

فصل پنجم : خلاصه تحقیق

بحث و خلاصه /نتیجه‌گیری ……………………………………………………………………. ۷۴

خلاصه پژوهش ……………………………………………………………………………………. ۷۴

بحث درباره یافته‌ها و سوالها …………………………………………………………………. ۷۷

کاربرد پژوهش …………………………………………………………………………………….. ۸۳

محدودیت‌ها ………………………………………………………………………………………….. ۸۶

پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………. ۸۷

منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………… ۸۸

پرسشنامه (نمونه‌ای از آن ) …………………………………………………………………… ۹۰

منابع و مآخذ :

–    احمدی حکتی کار ، حسین ، بررسی نگرش نوجوانان پسر و دختر ۱۸-۱۵ ساله به فرهنگ بیگانه در شهر کرمان ، ۱۳۷۹

–    ابراهیمی ، عبدالجواد ، تهاجم فرهنگی (سخنان استاد محمدتقی مصباح یزدی) ، انتشارات موسسه آموزشی خمینی ، چاپ چهارم ، ۱۳۷۹

–          آدمیت ، فریدون ، اندیشه‌های میرزا فتحعلی خان آخوند زاده

–          آل احمد ، جواد ، غربزدگی (چاپ جدید) ، فردوس ،تهران ، ۱۳۷۲

–          امام خمینی ، امام و انقلاب فرهنگی ، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم ، ۱۳۶۱

–          اتکینسون ، ایتال (و دیگران) ، زمینه روانشناسی (جلد۱) ، رشد ،تهران ، ۱۳۶۹

–    بست‌جان ، روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری ، ترجمه پاشا شریفی و نرگس طالقانی ، انتشارات رشد ، ۱۳۶۹

اهداف تحقیق :

۱-هدف عمده تحقیق : برخی از عوامل گرایش جوانان مخصوصاً قشر دانشجویان دانشگاه های پیام نور و آزاد سبزوار به فرهنگ غرب در سال تحصیلی ۸۵-۸۴

۲-اهداف جزئی (ویژه) : الف : بررسی نحوه عملکرد شیوه‌های تربیتی والدین و گرایش جوانان به فرهنگ غرب . ب : میزان و نوع تبلیغات رسانه‌های گروهی در جامعه ایران ج : دادن آزادی یا محدودیت بیش از اندازه در بروز این گرایش .

سوالهای تحقیق :

۱-آیا بین آگاهی جوانان از اهداف فرهنگ و مظاهر غرب و گرایش به غرب رابطه وجود دارد ؟

۲-آیا بین نقش خانواده در فرهنگ‌دهی به جوانان در برابر فرهنگ منفی غرب و عمل خود والدین به این موضوع رابطه وجود دارد ؟

۳-آیا ایجاد برنامه‌هایی در زمینه فرهنگ غرب و ارائه نکات مثبت و منفی این فرهنگ ، در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟

۴-آیا آزادی بی‌حد و حصر یا محدودیت بیش از اندازه در روی آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟

۵-آیا غنی بودن فرهنگ بومی و آگاهی از فرهنگ جهانی مانعی برای گرایش به فرهنگ غرب می‌شود ؟

۶-آیا شرایط اقتصادی و اجتماعی مرفه خانوادگی ، در بروز گرایش به فرهنگ غرب موثر است ؟

روش تحقیق :

با توجه به موضوع تحقیق ، روش به کار رفته از طریق آمار توصیفی انجام گرفته است بصورت روش توصیفی از نوع علی پس از رویداد .

جامعه ، نمونه ، شیوه نمونه‌گیری :

جامعه مورد نظر دانشجویان دانشگاه پیام نور سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۲۰۰۰ نفر است که نمونه انتخاب شده ۵۰ نفر می‌باشد و جامعة دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ حدود ۶۰۰۰ نفر است که از این تعداد ، ۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ، نمونه‌ها انتخاب شده‌اند .

ابزار اندازه‌گیری :

ابزار جمع‌آوری اطلاعات ، پرسشنامه می‌باشد .

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :

در تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ، از آمار توصیفی استفاده شده است .

به این صورت که بعد از استخراج اطلاعات از پرسشنامه ، جدول توزیع فراوانی ،

درصد فراوانی برای هر گزینه و سپس نمرة‌ کل محاسبه شده است .

دانلود فایل





:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: بررسی عوامل تهاجم , تهاجم فرهنگی , تهاجم فرهنگی دانشجویان , عوامل تهاجم فرهنگی ,
:: بازدید از این مطلب : 543
|
امتیاز مطلب : 590
|
تعداد امتیازدهندگان : 168
|
مجموع امتیاز : 168
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: